Het Noordzeekanaal ( 10 km ) Op 1
november 2001 is het 125 jaar geleden dat het Noordzeekanaal werd
geopend waardoor Amsterdam als haven kon blijven bestaan. Over de Zuiderzee voerde de tocht langs het gevaarlijke Vrouwenzand en tenslotte lagen de schepen voor Pampus een voor grote schepen nauwelijks te nemen ondiepte.
|
|
Bij
Nieuwediep (Den Helder) was meestal een flink deel van de vracht
overgeladen in kleinere schepen maar bij Pampus was de diepgang toch nog
te groot. Er werden
zeekamelen langszij gebracht, grote met water gevulde bakken, die werden
aan de schepen gebonden, leeggepompt en dan werd het omhoog gebrachte
schip over Pampus getild om eindelijk het IJ te bereiken.
|
|
De aanleg van het kanaal In de 19de
eeuw werd de toestand onhoudbaar, de schepen werden te groot om over
Pampus gehaald te worden, na eindeloos geharrewar werd het Noordhollands
Kanaal gegraven. Amsterdam
lag voortdurend dwars want men vreesde dat Den Helder de handel van
Amsterdam zou overnemen. Het kanaal
mocht ook niet al te veel kosten, men koos een route langs bestaande
wateren en zo kwamen er veel te veel bochten en bovendien was het kanaal
te smal en ondiep.
|
|
In 1824
vond de opening plaats, maar al spoedig bleek dat de grote schepen vast
liepen, steeds meer kapiteins weigerden om hun schip bloot te stellen
aan de gevaarlijke tocht door het kanaal. Er moest
een kanaal komen van de zee tot aan het IJ,
aan de zeekant zou dan een"ijzeren spoorweg"komen. Grote
stoom- en zeilschepen zouden af en aan varen en Amsterdam tot grote
welvaart brengen.
|
|
Bovendien
keek men erg op tegen de kosten, de Amsterdamse Kamer van Koophandel
verzette zich met hand en tand tegen de plannen.
|
|
In het
voorjaar van 1865 werd de eerste schop in het zand gezet. |
|
Hun werk
was onmenselijk zwaar, telkens stortten walkanten in, grondwater bleef
opborrelen en werd daarna weer weggepompt zodat de putten in Velsen
droog kwamen te staan. De Engelse
maatschappij liet zich weinig gelegen liggen aan de arbeiders, tot
overmaat van ramp brak een cholera-epidemie uit die genadeloos toesloeg
onder de kanaalarbeiders.
|
|
Ondanks
alle tegenslagen werd het kanaal op 1 november 1876 geopend, het
stoomschip Rembrandt voer als eerste het kanaal binnen. Het werd
van meet af aan een succes, de schepen voeren in korte tijd naar
Amsterdam. In de
opvolgende jaren werden de sluizen steeds verder uitgebreid. Direct na
het gereed komen van het kanaal werd het door de vissers gebruikt als
vluchthaven, omdat de vissers de scheepvaart danig belemmerden werd er
voor hen een haven aangelegd die uit zou groeien tot de grootste
vissershaven in Europa.
|
|
Forteiland
Na een letterlijk ondergestoven periode voor het
fort in de periode na de Tweede wereldoorlog is in 1996 begonnen het
eiland en het fort een nieuwe bestemming te geven, de
herstelwerkzaamheden zijn nog altijd in volle gang, er vinden excursies,
trainingen en tentoonstellingen plaats, de VVV organiseert tochten naar
het eiland. Het Noordzeekanaal werd de redding van Amsterdam als havenstad en maakte het mogelijk dat het gebied vanaf de Hoogovens tot de Zaanstreek, het oudste industriegebied van Europa, opnieuw tot ontwikkeling kwam en duizenden mensen werk en welvaart verschafte. |
|
Het pittoreske dorpje, met een gerenommeerd restaurant en tal van zorgzaam gerestaureerde panden is een afslag meer dan waard. Wie door de oude straatjes wandelt ziet regelmatig enorme containerschepen voorbij glijden, als reuzen in een miniatuurtheater. |
|
Terug |